اینتل Core i9-13900K با سرعت 8.8 گیگاهرتز، رکورد جهانی را شکست.

Raptor Lake بالاخره AMD FX را از سلطنت خلع کرد!

اینتل Core i9-13900K با سرعت 8.8 گیگاهرتز رکورد جهانی را شکست!

المور (Elmor) اورکلاکر سرسخت رسما با پردازنده 24 هسته ای Core i9-13900K جدید اینتل رکورد جهانی فرکانس پردازنده را شکست. بهترین CPU با استفاده از خنک کننده نیتروژن مایع به فرکانس خیره کننده 8.812 گیگاهرتز رسید و قهرمان بلامنازع 8 ساله FX-8370 را با فرکانس 90 مگاهرتز از قدرت کنار زد.

درست است؛ هشت سال طول کشید تا یک معماری جدید CPU بتواند پردازنده های سری اف ایکس AMD را از سلطنت خلع کند. این تراشه ها به دلیل عملکرد متوسط ​​CPU خود در زمان راه اندازی بدنام هستند. با این حال، این تراشه‌ها تحت اورکلاک نیتروژن مایع، به‌طور باورنکردنی به خوبی مقیاس شدند. نتیجه قبلی رکورد جهانی FX-8370 با اورکلاکر اصلی The Stilt ساخته شد که دارای سرعت کلاک 8.722 گیگاهرتز در منفی 186 درجه سانتیگراد بود.

المور به لطف معماری CPU جدید اینتل با کلاک بالای Raptor Lake نسل 13 به این شاهکار عظیم دست یافت. در خارج از جعبه، Core i9-13900K می تواند بیش از 5.5 گیگاهرتز بر روی تمام هسته های P اجرا کند، در حالی که تحت بارهای کاری کم رشته، فرکانس 5.8 گیگاهرتز را نیز می رساند. K13900 تا به امروز بالاترین کلاک تراشه اینتل است. با توجه به فضای فرکانس ارائه شده در حال حاضر برای CPU های Raptor Lake با خنک کننده هوا/مایع سنتی، منطقی است که این تراشه ها در اورکلاک نیتروژن مایع برتری داشته باشند، جایی که دمای سرد می تواند این تراشه ها را بسیار فراتر از 6 گیگاهرتز تثبیت کند.

بیشتر بخوانید: نکاتی در مورد سخت افزار کامپیوتر

اما این تازه شروع کار است؛ رکورد جهانی المور در روز راه اندازی سی پی یوهای نسل سیزدهم اینتل بود. بنابراین زمانی که بازدیدکنندگان به رفتار منحصر به فرد این معماری عادت کردند، ممکن است رکوردهای جهانی بیشتری برای شکستن با Raptor Lake وجود داشته باشد.

اینتل همچنین یک جانشین آتی برای Core i9-12900KS را معرفی کرده است که به طور پیش‌فرض از ساعت‌های تقویتی 6 گیگاهرتز بهره می‌برد. اگر اینتل قصد دارد Raptor Lake را برای این مدل جدید ببندد، باید شاهد شکسته شدن یک رکورد جهانی جدید با سیلیکون با کیفیت بالاتر باشیم که با CPU جدید Raptor Lake عرضه خواهد شد.

منبع: سایت tomshardware

 

شرکت ریزکاران با بهره گیری از متخصصین مجرب خود آماده ارائه خدمات تعمیر لپ تاپ در تبریز می باشد.