پشتیبانی شبکه را میتوان مجموعهای از فعالیتها در حوزه خدمات شبکه های کامپیوتری تعریف کرد که در جهت حفظ، نگهداری و رفع مشکلات شبکه صورت میگیرد. این مشکلات ممکن است به طور کلی در سطح سخت افزار شبکه مانند کامپیوترها، سرورها، تجهیزات تحت شبکه، ماشینهای اداری، تجهیزات امنیتی الکترونیکی و یا در سطح زیرساخت شبکه مانند کابل شبکه، ترانک شبکه، رک، پچ پنل، کیستونها و … روی دهد و یا ممکن است در سطح نرمافزار شبکه مانند سرویسهای شبکه، نرمافزارهای کلاینت و سرور و همچنین سیستم عامل به وجود آید.
رشد و نفوذ سریع فناوری شبکههای کامپیوتری در تمامی کسب و کارها موجب شده است که کلیه مجموعهها از جمله شرکتها و سازمانها برای حفظ و نگهداری سیستمهای کامپیوتری و تجهیزات شبکه خود با مشکلات و دغدغههای بسیاری مواجه شوند. آنها توانایی و دانش حل مشکلات خود را در حوزه پشتیبانی سیستمهای کامپیوتری ندارند و از طرفی امکان استخدام نیروی متخصص و ماهر به صورت کارمند به دلایل مختلف از جمله کم بودن نیروی کار متخصص و یا هزینه بالای آن را ندارند. از این رو نیاز به شرکت پشتیبان شبکه به شدت احساس میشود. این شرکتها با قراردادهای پشتیبانی بلندمدت و کوتاهمدت، در بخش پشتیبانی شبکه میتوانند بسیاری از مشکلات شرکتها را در این خصوص بر طرف نمایند.
وظایف پشتیبان شبکه
مجموعه فعالیتهاییست که متخصص شبکههای کامپیوتری موظف به انجام آن میباشد و به صورت کلی، شامل بخشهای زیر است:
- نگهداری و حفاظت از شبکه
- حفاظت از تمامی سیستم های سازمان یا شرکت
- ارتقاء زیر ساخت ارتباطات شرکت یا سازمان
- نصب و راه اندازی نرم افزار و سخت افزار جدید ( سرور، پرینتر، تجهیزات کامپیوتری و …)
- طراحی و نصب و نگهداری ارتباطات، اشتراک فایل و منابع اطلاعاتی
- رفع ایرادات شبکه
- آینده نگری و رفع نیازهای آتی شبکه
حفظ و نگهداری شبکه چیست؟
هدف اصلی در این بخش از تعریف پشتیبانی شبکه، نگهداری از تجهیزات سخت افزار و نرم افزاری شبکه و یا به عبارتی پشتیبانی با رعایت اصول و استانداردها میباشد. در این بخش میبایستی کلیه تجهیزات شبکه، شامل: کامپیوترها، سرورها، سوئیچ، روتر، مودم، اکسس پوینت و … به همراه تجهیزات پسیو شبکه و زیرساختی مانند کابل، داکت، کیستونها، پریزهای شبکه، رک، پچ پنل و … به صورت کامل مستندسازی شده و نقشه شبکه به همراه جزئیات تجهیزات، در آن مشخص گردد.
انجام این کار یکی از مهمترین بخشهای پشتیبانی شبکه محسوب میشود، چرا که داشتن اطلاعات مکتوب شده و به اصطلاح داکیومنت سازی شده از شبکه، مخصوصاً در شبکههای بزرگ، به شدت میتواند در حل مشکلات و رفع ایرادات به مدیران شبکه و کارشناسان پشتیبانی، کمک کند. داشتن اطلاعات شبکه به صورت مکتوب میتواند یک آگاهی نسبی از وضعیت شبکه را برای صاحبان کسب و کار فراهم کند.
به جرأت میتوان گفت که نداشتن اطلاعات مستندسازی شده از شبکه، یکی از معضلات بزرگ شرکتها در بحث پشتیبانی از شبکه میباشد. هرچه قدر وسعت و جزئیات شبکه بیشتر باشد نیاز به این اسناد بیشتر احساس میگردد. در شبکههای بزرگ نداشتن چنین اطلاعاتی میتواند موجب هدر رفتن روزها و حتی ماهها زمان و انرژی شود و هزینههای زیادی را تحمیل کند.
وظایف کارشناس پشتیبانی شبکه چیست؟
کارشناسان و تکنسینهای شبکه در بخش پشتیبانی وظیفه دارند تا از سیستمها و تجهیزات به گونهای نگهداری و مراقبت کنند که شرکتها و صاحبان کسب و کار کمترین مشکلات و مقرون به صرفهترین هزینه نگهداری کامپیوتر را در این بخش داشته باشند. کارشناسان شبکه درک عمیقی از مزایا و معایب زیربنایی شبکه های کامپیوتری مختلف دارند. در اینجا به مهمترین وظایف کارشناسان پشتیبانی شبکه اشاره شده است:
- شناسایی مشکلات شبکه توسط کارشناسان متخصص
- نظارت شبکههای کامپیوتری به صورت مداوم
- بروز رسانی امنیتی شبکه سازمان یا شرکت
- پشتیبانی شبکه و سخت افزار
- آموزش کارکنان در سیستمهای جدید
- مستند سازی تجهیزات و سرویس های موجود در شبکه
- تهیه و ارائه گزارش از وضعیت شبکه و تجهیزات آن
- بررسی دورهای سرویسها و نرم افزارهای شبکه از نظر سلامت عملکرد
- درک روشنی از تجارت کارفرمایان و نیازهای کاربران سیستم های کامپیوتری
- گرفتن اطلاعات از پرسنل در رابطه با نحوه عملکرد سیستمها و تجهیزاتی که به صورت مستقیم با آنها سر و کار دارند
رفع ایرادات و مشکلات شبکه
چنانچه به دلایل مختلف مشکلات و ایراداتی در شبکه به وجود آید، کارشناسان شبکه وظیفه دارند به این مشکلات رسیدگی کرده و آن را برطرف نمایند. در این بخش انجام وظایف و رفع ایرادات در سریعترین زمان ممکن بسیار اهمیت دارد. چرا که اغلب این مشکلات شبکه موجب میشوند یک نفر و یا چندین نفر در مجموعه نتوانند به صورت درست و کامل به امور کاری خود بپردازند و همین امر میتواند خسارات و ضررهای زیادی را به شرکت تحمیل کند.
این بخش از پشتیبانی معمولاً به دو شکل حضوری و یا به صورت از راه دور ارائه میگردد. در حالت حضوری کارشناسان در اولین فرصت به محل شرکت مراجعه کرده و از نزدیک درصدد حل مشکلات بر میآیند. اما در بعضی از موارد این امکان وجود دارد که کارشناسان به صورت ریموت و یا از راه دور توسط نرمافزارهای مختص این کار، اقدام به حل مشکلات نمایند.
آینده نگری و رفع نیازهای آتی شبکه
جایی که کارشناسان پشتیبانی شبکه کار می کنند، مسئولیت های آن را تحت تاثیر قرار می دهد. یکیدیگر از مسئولیتهای پشتیبان شبکه، بررسی نیازهای آتی شبکه شرکتهای طرف قرارداد میباشد. شرکتهای پشتیبانی کامپیوتر و شبکه موظف هستند که با بررسی وضعیت شبکه، یک آیندهنگری دقیق در خصوص وضعیت شبکه داشته باشند. ممکن است در آینده:
- نیاز به تغییرات کوچک و بزرگ در شبکه باشد.
- سیستمها احتیاج به ارتقاء و یا تعویض داشته باشند.
- ممکن است در بعضی موارد برای جلوگیری از وقوع مشکلات احتمالی نیاز به تغییرات در شبکه و یا به کاربردن سیستمها و سرویسهای جدید باشد.
- نیاز به تعمیر یا تعویض تجهیزات زیرساخت شبکه باشد.
- نیاز به بالابردن سطح امنیت شبکه باشد.
- نیاز به جابهجایی تجهیزات شبکه باشد.
برای نصب و راه اندازی شبکه در تبریز یا تعمیر تجهیزات شبکه در تبریز کافیست با شماره (6 خط) 04133362988 تماس بگیرید.