از آنجا که وسایل هر شخص برایش مهم است لذا در نگهداری و استفاده از آن دقت به عمل می آورد ولی امروزه با افزایش سریع قیمت ها و در کنار آن کمیاب شدن برخی لوازم و قطعات مورد نیاز تجهیزات بدلیل تحریم بودن کشورمان؛ حفظ و نگهداری و استفاده بهینه از ابزار موجود اهمیت بیشتری پیدا کرده است. بنابراین اول از همه باید با استفاده اصولی از هر وسیله ای آشنا شویم و سپس روش نگهداری صحیح آنها را یاد بگیریم تا بتوانیم در کنار بهره برداری کامل از وسایلمان متحمل کمترین هزینه ممکن برای تعمیر یا جایگزینی آنها شویم.

در این مقاله قصد داریم شما را با مهمترین نکات نگهداری لپ تاپ آشنا کنیم تا نوت بوک شما طول عمر بیشتری داشته باشد.

40 روش برای مراقبت از لپ‌ تاپ و افزایش طول عمر آن

راهکارهای مراقبت از لپ تاپ و افزایش عمر باتری لپ تاپ

  • راهکارهای مراقبت از لپ تاپ و افزایش عمر باتری لپ تاپ

  1. خاموش کردن لپ‌تاپ هنگامی که در حال کار با آن نیستید، از گرم شدن بیش از اندازه آن جلوگیری می‌کند.
  2. قرار دادن لپ تاپ در جایی تمیز و بدون گردوغبار.
  3. لپ تاپ را در نزدیکی آهنربای قوی نگذارید.
  4. استفاده طولانی مدت از لپ تاپ به دلیل کارکرد بدون وقفه هارد دیسک، به هارد و همچنین فن آسیب می‌زند. در نتیجه در مواقعی که از لپ تاپ استفاده نمی‌کنید آن را در حالت sleep یا Hibernate قرار دهید.
  5. لپ‌تاپ در دماهای پایین تر کارایی بهتری دارد. بنابراین منافذ هوا را با یک پارچه یا تمیز کننده صفحه کلید پاک کنید و در صورت امکان هرسال یک‌بارآن را برای سرویس به یکی از مراکز خدماتی لپ‌تاپ ببرید.
  6. لپ تاپ را در معرض تغییرات شدید دما قرار ندهید. مثلا اگر در زمستان آن را از بیرون، داخل می‌برید بلافاصله روشنش نکنید. بگذارید کمی در دمای اتاق بماند. همچنین لپ تاپ را در معرض آفتاب قرار ندهید.
  7. لپ تاپ را مدت طولانی داخل ماشین نگذارید زیرا دمای بالای داخل ماشین در تابستان باعث آسیب رسیدن به آن می شود.
  8. فن لپ تاپ را مرتبا تمیز کنید. اگر فن لپ تاپ درست کار نکند، لپ تاپ بیش از حد داغ می‌شود و باعث آسیب رسیدن به قطعات لپ تاپ شده و عمر باتری را هم کاهش می دهد.
  9. از لپ تاپ در فضای بسته استفاده نکنید چون عدم وجود جریان هوا باعث داغ شدن آن و در نهایت خرابی لپ تاپ می‌شود.
  10. لپ تاپ را روی یک سطح سفت و تمیز قرار دهید. سطوح نرم مانع از جریان هوا می‌شوند و در نتیجه دستگاه داغ می‌کند. در رختخواب و برروی پتو از لپ تاپ استفاده نکنید چون تمام گردوغبار و پرز محیط را به داخل فن می‌کشد و به مرور زمان باعث قفل شدن و خرابی فن می‌شود.
  11. از کول پد استفاده کنید. کول پد باعث جریان بهتر هوا بین میز و لپ تاپ می شود.
  12. با دستان تمیز با لپ تاپ کار کنید چون تاچ پد لپ تاپ بهتر کار می‌کند و لپ تاپ کمتر کثیف و لک می شود.
  13. از قراردادن مایعات در کنار لپ تاپ خودداری کنید. ریخته شدن مایعات باعث اتصال کوتاه و خراب شدن قطعات الکترونیکی داخل لپ تاپ می‌شود.
  14. از خوردن خوراکی در کنار لپ تاپ خودداری کنید. چون علاوه بر کثیف شدن لپ تاپ، تکه‌های ریز خوراکی بین کلیدهای کیبورد می‌افتد و باعث خرابی آن می شود.
  15. از قرار دادن لپ تاپ در کنار حیوانات و پرندگان خودداری کنید زیرا مو و پر حیوانات وارد لپ تاپ می‌شود و به آن آسیب می‌زند. علاوه بر آن احتمال افتادن لپ تاپ نیز وجود دارد.
  16. در مدت زمان استفاده از لپ تاپ، آن را حرکت ندهید چون هارد دارای قطعات داخلی متحرک است و این کار به آن آسیب می‌زند.

بیشتر بخوانید : مقایسه هارد HDD و SSD

  1. لپ تاپ را با احتیاط باز و بسته کنید تا باعث خرابی یا شکستن لولای آن نشود. بهتر است با یک دست پایین صفحه کلید لپ تاپ را نگه داشته و دست دیگر خود را وسط فریم بالای LCD قرار داده و به آرامی فشار دهید تا صفحه LCD باز شود. اگر از یک گوشه لپ تاپ را ببندید به مرور زمان در اثر فشار تاپ برمی‌دارد.
  2. وقتی لپ را می‌بندید مراقب باشید وسیله‌ای لای آن نمایند مثل مداد یا هندزفری. ممکن است LCD آسیب ببیند و یا خش بیفتد.
  3. لپ تاپ را از بیس بردارید نه از LCD آن. نگه داشتن لپ تاپ از LCD نه تنها ممکن است به LCD صدمه بزند بلکه اتصالات LCD به بیس را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. نباید به صفحه نمایش فشار وارد شود.
  4. روی لپ تاپ وسایل سنگین مثل کتاب نگذارید. این کار باعث می‌شود LCD و کیبورد به هم فشار آورند. همچنین به DVD Writer هم آسیب می‌زند.
  5. مراقب کابل برق لپ تاپ باشید. مثلا با صندلی روی آن نروید و یا از سیم آن نگیرید و از پریز درآورید. اگر آداپتور لپ تاپ در کنار پایتان به آن ضربه نزنید. هنگام استفاده از کابل شارژ نباید انحنای ناجور پیدا کند. مراقب کانکتورهای کابل باشید و از محافظ برق استفاده کنید.
  6. دستگاه‌های جانبی را به اسلات‌های مناسب وصل کنید. مثلا اگر خط تلفن را به پورت اترنت بزنید باعث خرابی سوکت اترنت می‌شود.
  7. دیسک DVD را به آرامی داخل DVD Writer قرار دهید و به صفحه آن زیاد فشار نیاورید. پس از اتمام کار آن را خارج کنید. روی DVD برچسبی نباشد که داخل دی وی دی رایتر جدا شود.
  8. برای جابجایی لپ تاپ حتما از کیف مناسب استفاده کنید. کیف باید اندازه و محکم باشد تا ریسک افتادن و ضربه خوردن کم شود. حتما از کیف های دارای ضربه گیر استفاده کنید. قبل از قرار دادن در کیف، لپ تاپ را خاموش کنید. اگر لپ تاپ داخل کیف روشن باشد، چون در داخل کیف هوا جریان ندارد خطر گرم شدن و در نهایت خراب شدن سخت افزار آن وجود دارد.
  9. قطعات جانبی را جدا کنید. حتی اگر برای مدت زمان کوتاه از لپ تاپ خود استفاده نمی‌کنید، تمامی قطعات جانبی را جدا کنید، چرا که این قطعات نه تنها برق مصرف می‌کنند، بلکه باعث گرمای بیشتر دستگاه می‌شوند، به ویژه هنگامی که قصد قرار دادن لپ تاپ در کیف را دارید حتما تمامی قطعات جانبی از جمله هدست، شارژر و موس را از آن جدا کنید.
  10. تنظیم کردن گزینه مصرف انرژی از گرم شدن لپ تاپ جلوگیری می‌کند. تنظیمات بهینه سازی انرژی را در کنترل پنل ویندوزتان از طریق گزینه Power Option انجام دهید. برای نتایج مناسب گزینه Max battery را انتخاب کنید.

نکته مهم: خرید لپ تاپ را حتما از فروشنده معتبر انجام دهید تا هم از گارانتی آن مطمئن باشید و هم از اصالت قطعات و لوازم لپ تاپ.

  • نگهداری صحیح آداپتور

نگهداری صحیح آداپتور

چگونه از آداپتور لپ تاپ درست مراقبت کنیم؟

  1. ابتدا آداپتور را به برق متصل و سپس آن را به لپ تاپ وصل کنید.
  2. نوسانات برق بیشترین آسیب را به آداپتور وارد می کند، بهتر است از یک محافظ برق برای آن استفاده کنید تا لپ تاپ و آداپتور شما در مقابل نوسانات محافظت شوند.
  3. زمان جدا و وصل کردن، از کشیدن بی محابا و فشردن زیاد پرهیز کنید، این موارد از عمده دلایل خرابی پورت ورودی آداپتور می باشند.
  4. سیم آداپتور را مچاله و تحت فشار قرار ندهید، در طولانی مدت سبب شکستن سیم های مسی داخل کابل و اتصال کوتاه و سوختن آداپتور می شود.
  5. استفاده از کابل برق با کیفیت.کابل های بی کیفیت با درصد پایین مس در آلیاژ و نازک بودن سبب آسیب رساندن به آداپتور می شوند.
  6. ازآداپتور به دور از رطوبت و در مکانی خشک و دمایی معتدل استفاده کنید.
  7. آمپر آداپتور و لپ تاپ یکسان و یا بالاتر باشد، آمپر پایین تر آداپتور نسبت به آمپر تعیین شده لپ تاپ سبب آسیب دیدگی می شود.
  8. باتری برای بار اول حدود 8 ساعت شارژ شود.
  9. اگر باتری برای 2 روز متمادی در حال شارژ شدن است لطفا شارژ باتری را یکبار خالی و مجدد شارژ نمایید .
  10. بهترین شرایط برای استفاده از باتری خالی کردن شارژ آن تا 3% و مجدد شارژ نمودن آن حداقل هفته ای یک بار است.
  11. باتری باید از گرما و ولتاژ بالا و دسترس کودکان دور باشد.
  12. اگر باتری برای زمان زیادی استفاده شده ( بیش از 2 سال) باتری باید تعویض شود تا از احتمالات مترقبه جلوگیری شود .
  13. هنگامی که باتری جدید تهیه می کنید و باتری توانایی شارژ شدن ندارد ممکن است مشکل شما از آداپتور باشد.
  14. هرگز باتری در حال استفاده یا شارژ شدن را از دستگاه خارج نکنید.

 

شرکت ریزکاران با بهره گیری از نیروهای متخصص و مجرب آماده ارائه خدمات تعمیر لپ تاپ در تبریز می باشد.

برای خرید لپ تاپ در تبریز و یا تعمیر لپ تاپ در تبریز کافیست با شماره (6 خط) 04133362988 تماس بگیرید.